گروه شهری: صدور دستور پیگیری در ارتباط با علت حادثه پیش آمده برای متروی تهران بعد از سیلاب اخیر بر عهده شورای شهر به‌عنوان نهاد ناظر بر شهرداری تهران است نه رئیس جمهور.

احمد توکلی، نماینده مردم تهران، ری و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی به دنبال صدور دستور پیگیری هزینه‌های ورود سیلاب به مترو، با بیان این مطلب به همشهری گفت: شهرداری‌ها دولت‌های محلی هستند و پارلمان‌های ناظر بر آنها نیز شوراهای شهر هستند. یعنی فقط شوراهای شهر به‌عنوان پارلمان‌‌های محلی می‌توانند بر کار شهرداری‌ها نظارت داشته باشند.

وی در ادامه افزود: دولت، دولت ملی است که تحت نظارت مجلس شورای اسلامی خدمت می‌کند. اگر هم احتمال خطایی در کار دولت باشد این مجلس شورای اسلامی است که می‌تواند بر کار دولت نظارت کند؛ همچنان که اگر شهرداری در کار خود احتمال خطایی داشت این شورای شهر است که می‌تواند بر کار شهرداری نظارت داشته باشد. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ارتباط با نامه روز گذشته رئیس‌جمهور برای پیگیری وضعیت متروی تهران و حومه تاکید کرد: علی‌القاعده رویه بر این است که دولت نمی‌تواند در امور مربوط به تهران دخالت کند چراکه منطق دولت ملی و دولت محلی بر همین اساس است.

توکلی در ادامه به اقدامات مؤثر شهرداری در کنترل حادثه و رفع نقایص به‌وجود آمده نیز یادآور شد: کارکنان شهرداری با سرعت و فداکاری کار کرده و نقیصه پیش‌آمده را در کمترین زمان ممکن برطرف کردند. این امر جای تشکر دارد و من به‌عنوان نماینده مردم تهران، ری و اسلامشهر از این اقدام تشکر می‌کنم؛ ضمن اینکه منتظر می‌مانم تا شورای شهر تهران نیز گزارش مربوط به این اتفاق را آماده کند تا ما نیز از نتایج آن باخبر شویم. وی همچنین تاکید کرد:

اما نکته دیگر در این حادثه مربوط به اهمیت مترو و تاثیر آن در جابه‌جایی مسافران و شبکه حمل‌ونقل عمومی بود. در چند روز تعطیلی بخشی از خط 4 مترو، همه ما شاهد ازدحام مسافران در خط اتوبوسرانی تندروی خیابان آزادی بودیم، ضمن اینکه ترافیک خیابان آزادی و خیابان‌های اطراف نیز سنگین‌تر شده بود. توکلی تاکید کرد: کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت، هدر رفت کمتر زمان و موارد اینچنینی از مزایای حمل‌ونقل عمومی در شهرها هستند و اگر شبکه حمل‌ونقل عمومی توسعه پیدا کند در درجه اول منافع آن عاید دولت می‌شود.

کد خبر 168487
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز